Názor
Média a politika, politika a média
Aneb jak se reportér stal vládcem a politik celebritou...
Již z nadpisu je patrný úzký vztah mezi médii a politikou. V
některých případech tento velmi úzký vztah přerůstá v
symbiotické soužití či až nezdravě provázanou koexistenci.
Jak politika, tak i média mají stejný cíl působení - občana.
Jak do onoho vztahu ale občan zapadá?
Hromadné sdělovací prostředky a politická scéna se
spolupodílí na utváření veřejného mínění, přesněji – na
utváření názorů jedinců i komunit, právnických i fyzických
subjektů. Jaká je však zpětná vazba? Kam až může zasahovat
moc nástrojů “veřejného blaha”?
Následující řádky jsou zamyšlením nad demokratickým pojetím
starosti o věci veřejné a způsobu následného tlumočení
výsledků veřejnosti samotné, úvahou nad současným nastavením
politicko-mediální společnosti a dopadů mediální a politické
síly na život člověka.
Člověk je bytost schopná samostatného uvažování, paradoxně
ale zároveň velmi lehko ovlivnitelná, manipulovatelná. V
demokratické společnosti jedinec pro samou svobodu nevidí
tichou skrytou hrozbu moci maskující se za pojem demokracie.
V minulých dobách byl nepřítel (ať už na jedné, či druhé
straně) jasně dán, hrozba byla naprosto zřetelně definovaná
a identifikovatelná. Ve světě “fungující” prosperující
demokratické – svobodné společnosti ale (právě pro
opakované, často nevhodné zacházení s těmito pojmy) je přímý
vliv moci rozmělněný do mnoha působení a nástrojů
nejrůznějších sfér státního aparátu a veřejnoprávních
subjektů. Názor a rozhodování jedince je tedy legálně
ovlivňováno složkami moci nejvyšší: politikou a médii. A
právě v tomto spojení tkví ona zmíněná tichá hrozba. Za
ideálního stavu fungují politikové a politika jako vedení
státu, samozřejmě v demokratickém systému jako jakási
manažerská (řídící) složka a hromadné sdělovací prostředky
plní svou úlohu komunikace vybraných (pozn.
ohledně výběrovosti později) událostí směrem k občanovi /
posluchači / čtenáři / divákovi. V ideálním světě ale
bohužel nežijeme a troufám si tvrdit, že vzhledem k lidské
povaze a přirozenosti ani nikdy žít nebudeme. Soužití
politických celků a médií se tedy na světě objevuje v
nejrůznějších podobách a uskupeních. V extrémních případech
slouží média jako nástroj moci státu, tzn.
média podřízena politice (totalitní režimy a diktatury),
jako jiný typ extrému lze uvést např. USA, kde v určitých
momentech média nepřímo ovládají politickou scénu
(takový jev snad možno považovat za “mediální diktaturu”).
Samostatným případem je prostředí, ve kterém média s
politikou bojují, popř. politika bojuje s médii, ať už
oficiální legislativní cestou či nepřímo. Situaci v České
republice lze shrnout jako cirkusové představení, kde
krotitel krotí lva, zatímco se mu po zádech chystá skočit
tygr. Atmosféru doplňuje ještě dvojice klaunů přetahujících
se o jeden červený nos a v kanceláři schovaný orosený
ředitel cirkusu s hadrem na čele a nohama v lavoru. Velká
část publika se náramně baví, někteří (bohužel) ze
škodolibosti, jiní (taktéž bohužel) z upřímné radosti v
domnění, že pro ně takovou podívanou cirkus několik sezón
nacvičoval a připravoval. Menší skupinka v hledišti jen
zaraženě pozoruje chaos na scéně, malá část z nich přemýšlí,
kolik že to vlastně za představení vyhodili peněz. Pár míst
už je prázdných. Jedno je ale jisté – příští představení
bude opět vyprodané. Otázkou je, zda-li proto, že vesnička
jiné možnosti “kam za zábavou” nenabízí, nebo proto, že si
obyvatelé na cirkus už zkrátka zvykli.
Média jsou naprosto fenomenálním úkazem v rámci mocenských
entit. Chování médií je příčinou a zároveň následkem jednání
okolního světa, přičemž jako těleso jsou média sama sobě
arbitrem celého procesu a konečně: především zmocněncem
interpretace vlastního jednání a jednání společnosti.
Namísto původní funkce médií (tj. sdělovat, informovat)
dochází k nebezpečnému křížení a prolínání funkcí, což má za
následek abnormální potenciál politické angažovanosti médií
a média se tak stávají další mocenskou složkou. Pro své
flexibilní vlastnosti mají však nad rigidními složkami
státní moci tichou převahu a vzhledem k historicky
kontroverznímu přistupu k politice mají právě oproti
politikům velkou výhodu.
Na politickém chodu země se média podílí přímo i nepřímo,
obecně v závislosti na legislativní, politické, sociální a
ekonomické situaci v zemi. Stejně tak ale v závislosti na
charakteru jednotlivých médií (soukromý X veřejnoprávní
sektor) a s tím souvisejícím vlastníkovi. I mediální stanice
vedou opět jen lidé a lidé mají různé názory a zastávají
různá přesvědčení (v drtivém množství případů jsou potom
hlavním a často jediným přesvědčením peníze) a to má logicky
za následek nepatrný či velmi viditelný příklon k jedné či
druhé ideologii, chcete-li politické straně. Díky politické
i mediální pluralitě se však povětšinou tyto nuance pohybují
v mezích zákona a bylo by dětinské vyžadovat 100%
neutralitu, objektivitu, nestrannost a transparentnost po
každém subjektu (přestože by to tak v ideálním případě mělo
být). Jednotlivá média (ať už se jedná o tisk, rozhlasové či
televizní vysílání a nově internet) nejsou hrozbou ani
nebezpečným raubířem, který zkresluje informace nebo cíleně
klame. Nebezpečí je v tlaku médií jako masy, v jejich síle a
vlivu na myšlení a počínání každého z nás, v zdánlivě
nevinných metodách a nástrojích mediální rutiny, jakými jsou
výběrovost (základní popření nestranného přístupu nebo
objektivity v pravém slova smyslu), záměny komentářů a
zpráv, práce se střihem v obraze a zvuku, metody pokládání
otázek a záměrné slovní přestřelky plnící jediný účel:
zesměšnit, popřít, vyzdvihnout, přehnat... Jakýkoliv z nich
ale nesplňuje požadavek čisté objektivity sdělení. Takových
nástrojů je mnoho a bylo by možné jim věnovat celou
samostatnou kapitolu. V daných souvislostech je ale
podstatné to, co mají za následek. Z relevantních informací
se stává irelevantní sdělování s nádechem zábavy (mísí se
informativní a zábavná funkce médií), tzv. infotainment,
speciálně na poli zpráv ze světa politiky potom “politainment”.
Taková látka má samozřejmě plnohodnotné právo existovat,
nikoliv však místo prostého sdělování skutečných informací,
nejlépe závažných informací, které by měly ve všech
sdělovacích prostředcích tvořit stejný základ náplně (např.
denních zpráv). Právě výběrem a způsobem sdělení média
ovlivňují jednání recipientů a recipročně i politiků, kterým
se namísto zpětné vazby od občanů (voličů!) dostává pouze
velmi zkreslené a často prvoplánové zpětné vazby právě od
médií!
Média mají tedy zákonitě vliv (a také té možnosti plně
využívají) na každodenní životy lidí po celém světě. Tento
fenomén přináší podnět k zamyšlení nad otázkou, zda-li
nejsme svědky vzniku dalšího situačního faktoru (vedle
politického, ekonomického, sociálního faktoru) a to sice
faktoru mediálního (!). Znamenalo by to, že kromě
politických a sociálně ekonomických okolností by se za pár
desítek let v učebnicích dějepisu začal ve vztahu k současné
době používat i termín okolností “mediálních”.
cardmag
| lenka kotlánová, studentka filmové produkce FAMO
|