editorial
 z domova
 ze světa
 karty v číslech
 technologie
 bezpečnost
 marketing
 rozhovor
 ze společnosti
 profil země
 card academy
 pci dss
 profil společnosti
 exkluzívně
 podporujeme
 kalendář akcí
 téma
 film
 foto
 názor
 galerie reklamy
 23

 private


Rozhovor
 

V letošním roce si připomínáme 20-leté působení společnosti Muzo/GPE na trhu. Využil jsem tuto příležitost o položil jsem několik otázek Stanislavu Coufalovi, obchodnímu řediteli společnosti GPE.

Roman Kotlán, cardmag
: Jak ten čas letí … vzpomene si ještě někdo kolem Tebe na úplné začátky společnosti?

Stanislav Coufal, GPE : Souhlasím s Tebou, ten čas opravdu letí.  Global Payments má za sebou již přes 40 let zkušeností a letos na podzim oslavíme 20 let existence na českém trhu. Akciová společnost MUZO, a.s. navázala v roce 1990 na více než třicetiletou tradici státního podniku MUZO, který se zabýval zpracováním dat pro podniky zahraničního obchodu. Konkrétně  v roce 1992 byl zprovozněn první bankomat v Praze na náměstí Republiky (naproti České národní banky) a byly vydány první platební karty. Poté MUZO zahájilo projekt k vybudování centralizované sítě ATM a POS.

Málokdo z našich klientů si asi dnes vzpomene, že MUZO bylo zkratkou pro celý název Mechanizační ústředna
zahraničního obchodu.  Ve firmě máme stále spoustu zaměstnanců, kteří svou celoživotní pracovní kariéru spojili s naší firmou ještě v dobách, kdy se o kartách a zpracování transakcí s nimi, vůbec nic nevědělo. Za úspěšným přerodem jedné z mnoha tehdejších „výpočetek“ ve společnost specializující se na kartový byznys stojí celá řada mých stávajících kolegů. Namátkou dokážu jmenovat Pavla Slepičku, Miroslava Janáka, Miloslava Fridricha, Milana Jirmana, Janu Vágnerovou, nebo třeba  Karla Járu.

Roman Kotlán, cardmag
: V 90. letech byla společnost MUZO poskytovatelem služeb, který na trhu neměl konkurenci. Dnes je situace na trhu podstatně jiná, jak se tento fakt promítl a promítá do činnosti a strategie společnosti GPE?

Stanislav Coufal, GPE
: Global Payments je svým způsobem v celém bývalém východním bloku velkou raritou. Hned na počátku, kdy jednotlivé země začaly s přechodem od centrálně řízených ekonomik k volnému trhu, se jako základní stavební kámen procesu začala rozvíjet bankovní infrastruktura. Existující státní i nově vznikající soukromé retailové banky začaly s vydáváním karet a budováním akceptačních sítí ATM a POS. Všem bylo jasné, že ekonomicky ideálním modelem je outsourcing processingu u nezávislé společnosti, která by koncentrací transakcí dokázala realizovat významné výnosy z rozsahu a dosáhnout tak nižší průměrné ceny za transakci. Takovým způsobem vzniklo několik center v téměř každé východoevropské zemi, včetně tehdejšího Československa.

V tomto směru nebylo MUZO žádnou výjimkou. V čem se ale odlišujeme, a to významně, je naše dnešní pozice na lokálním trhu. Zatímco všichni naši zahraniční „kolegové“, které dnes můžeme do jednoho označit za konkurenty, svou pozici postupně ztráceli a ztrácí, tak Global Payments si své postavení nejen udržuje, ale i nadále upevňuje.

Zlom přišel před necelými deseti lety. Konkurence tehdy začala vyrůstat ze tří směrů zároveň.  Do Evropy v té době začaly prostřednictvím akvizic přicházet zaoceánští procesoři jako právě Global Payments, First Data neboTSys. Lokální procesoři začali pod vedením nových vlastníků měnit svou strategii národních procesorů a směřovat na nové zahraniční trhy kde hledali nové příležitosti. Paralelně s tím probíhala expanse mezinárodních bank na Východoevropských trzích. Banky, které přišly na nové trhy, v mnoha případech sebou přinesly vlastní řešení (inhouse, nebo outsourcované) a tím ukrojili část koláče místnímu procesorovi. Buď přešly na vlastní inhouse řešení, a nebo v tom pro lokálního hráče horším případě,  sebou přivedly konkurenta, který se pak na daném trhu mohl jednodušeji etablovat. Jako třetí konkurent se začala prosazovat specializovaná inhouse řešení jako je OpenWay, nebo Smart Vista z Ruska, nebo skandinávský Tieto Enator.

Pro nás toto nesmírně zajímavé období znamenalo naprosto fundamentální změnu. Museli jsme se z místní společnosti s úkolem věnovat se svým vlastníkům změnit na obchodně orientovanou organizaci se standardním obchodním řízením. Museli jsme vyrůst z lokálního dodavatele na regionálního hráče, protože nám bylo jasné, že domácí trh má své limity růstu. Tuto změnu jsme, jak už jsem zmínil, podle mého zvládli velmi dobře a naše značka má v celém regionu dobrý zvuk a banky nás znají. Hlavně se nám povedlo Rusko. To bylo velmi důležité.


Roman Kotlán, cardmag
: Co ty osobně považuješ za největší hodnotu a silnou stránku společnosti GPE na současném trhu doma i v zahraničí?

Stanislav Coufal, GPE
: Tady bych si dovolil začít trochu ze široka a pochlubím se „peřím“ naší mateřské společnosti Global Payments. Global Payments má velmi konzervativní a zásadovou expanzivní politiku. Soustředíme se na náš core byznys což jsou transakce. To je to co nás živí, to je to v čem jsme dobří. Expandujeme prostřednictvím organického růstu. Ale i prostřednictvím akvizic. A akvizice je něco co skutečně umíme a v čem jsme troufám si říct nejlepší v našem oboru. Soustředíme se jen na příležitosti, které jsou jak se říká „the right fit“ a pokud kupujeme společnost, tak si chceme být jistí tím, že investice zvýší hodnotu společnosti, a že naši akcionáři z toho budou benefitovat.

Musím se přiznat, že jsem byl ve své době hodně frustrovaný, když jsme byli nesmyslně přeplacení v několika klíčových tendrech při prodejích processingových společností po Evropě a viděl jsem jak naše konkurence ‚lehce“ dobývá kvóty prostřednictvím akvizic. Krize ovšem ukázala, kdo dělal správná rozhodnutí.  Global Payments je dnes finančně velmi silná společnost. I v loňském krizovém roce jsme vykázali růst a ziskovost. Nízká úroveň zadlužení nám umožňuje dále akvizičně expandovat. V loňském roce jsme dokončili dvě velmi významné akvizice v Anglii a v Rusku. V Anglii jsme za přibližně 750 milionů dolarů odkoupili od banky HSBC její merchant acquiring, který obsluhuje přes 135 tisíc obchodních míst ve Velké Británii a poskytuje internetový acquiring v 35 zemích světa. Stali jsme se tak pátým největším zpracovatelem bezhotovostních transakcí v Evropě. Tento obchod měl zajímavou genezi. V roce 2008 jsme založili s HSBC podnik, do kterého banka vložila celé portfolio svých klientů a Global Payments následně odkoupilo 51%. Je to model, který jsme již před tím úspěšně uplatnili v Kanadě, nebo v jihovýchodní Asii. V loňském roce nám HSBC nabídlo k prodeji zbylých 49% a současné prodloužení naší alianční smlouvy s bankou na 10 let! To svědčí o velké důvěře. Protože všichni tito obchodníci jsou samozřejmě v drtivě většině „bankovními“ klienty HSBC. A úroveň naší služby bude ovlivňovat jejich rozhodování o tom, se kterou bankou budou spolupracovat v budoucnu.

V Ruské federaci jsme dokončili akvizici místního lokálního procesora United Card Systems. Kromě processingových služeb pro banky, které jsou identické s tím co děláme v GPE mají také linii merchant acquiringu s 30% podílem na trhu. Na tuto akvizici jsem nesmírně pyšný, nejen proto, že jsem měl možnost být u tohoto obchodu, ale taky proto, že nikdo z našich konkurentů se v Rusku nedokázal prosadit. A to se mnozí doopravdy snažili :-)

Máme prostředky v akvizicích pokračovat a dnešní doba je tomu opravdu nakloněna. Pro naše bankovní klienty je toto nesmírně důležité. Na naší stabilitě a kvalitě servisu závisí doslova jejich bytí a nebytí Čímž se vracím k Tvé původní otázce na silnou stránku GPE. Naší silnou stránkou je naše spolehlivost. My jsme spolehlivý, a stabilní partner. Nedávno jsem se bavil s provozním ředitelem jedné bankovní skupiny, který mě nesmírně pobavil svým postřehem: Stando, vy jste ve stejně nevděčné pozici jako já, o Vás se ví a mluví akorát když je něco špatně… V této hlášce je obrovský kus pravdy, který si možná mnozí naší klienti ani neuvědomují. My jim umožňujeme soustředit se na svůj hlavní byznys. Na druhou stranu, ale doufám, že se o nás mluví i v tom případě, že všechno klape.


Roman Kotlán, cardmag
: Vidíš na domácím trhu nějakou zajímavou příležitost, kterou byste chtěli kultivovat a nabídnout ke komerčnímu užití?

Stanislav Coufal, GPE : Upřímně nejsem zastáncem „exotických“ produktů a funkcionalit s pochybnou ekonomikou, jejichž jediným cílem je spíš se za každou cenu se odlišit od konkurence. Mám rád produkty a funkcionality, které mohou najít širokého užití u finálních uživatelů, držitelů karet, nebo obchodníků. V tomto směru bych se zmínil o multicurrency pro obchodníky. Je to funkce, která jim umožní dávat ceny svým zákazníkům v zahraničních měnách, kupující mohou v těchto měnách platit, a obchodník bez jakékoliv konverze tuto měnu dostane na příslušný účet. Praktické užití je zejména u obchodníků kteří prodávají zahraničním zákazníkům. Ideální pro internetový obchod. Určitě to bude velmi hojně využito v určité přechodné době před přijetím Eura.

Jako další záležitost bych zmínil DCC. Dynamic Currency Conversion. Obchodník může zákazníkovi nabídnout platbu v jeho domácí měně a současně na svůj účet dostat plnou cenu v korunách za kterou své zboží a služby nabízí. Podle našich odhadů u nás cizinci bezhotovostně utratí minimálně 20 miliard korun a minimálně 30 miliard si vyberou z bankomatů. V praxi téměř každý druhý držitel zahraniční karty souhlasí s platbou zafixovanou v jeho vlastní měně pokud je mu taková možnost nabídnuta. A funguje to i na bankomatech. I obchodník i banka mají z této konverze své provize…

Multicurrency máme. Nad DCC zatím přemýšlíme.


Roman Kotlán, cardmag
: Máte v nabídce nějakou službu, která by 100% byla převzata ze zahraničí od Vaší mateřské společnosti?

Stanislav Coufal, GPE
: Naopak J, našim americkým příbuzným se nesmírně líbí naše řešení předplacených privátních karet.  Jsme technologicky trochu jinde, protože naše mateřská společnost procesuje platby hlavně pro obchodníky. GPE tyto služby poskytuje bankám. Ale je to i  tím, že Amerika byla ve vývoji nových služeb a funkcí vždy trochu konzervativnější než zbytek světa. Klasickou ukázkou je EMV ...

Roman Kotlán, cardmag:
Několik let jsi působil na ruském trhu, můžeš, pokud to lze, srovnat český a ruský trh? Co mají společného a co rozdílného?

Stanislav Coufal, GPE
: Rozdílů je dnes hodně, ale myslím, že jdeme podobným směrem. Začínali jsme na stejné startovní čáře. Stejně jako u nás se v Rusku vloni slavilo 20 let od počátku vydávání bankovních karet. Stejně jako u nás se v Rusku neprosadili lokální karetní schémata a celému trhu dominují VISA a MasterCard. Stejně jako u nás se postupně přechází od hotovostních transakcí k bezhotovostním i když to jde trochu ztuha. Jinými slovy,  výchozí a konečný bod, jsou asi stejné. Jen ta cesta je trochu jiná. Ale na to jsme asi u Ruska zvyklí, ne?

Rusko bylo a je stále z mnoha důvodů zemí, kde je hotovost pro lidi důležitá. Zatímco u nás je už dnes na bankomatech méně transakcí než u obchodníků, tak v Rusku lidé strkají svou kartu do bankomatu více než čtyřikrát častěji než do platebního terminálu. Je naprostým standardem, že člověk přijde k bankomatu s železnou pravidelností dvakrát za měsíc aby si vybral celou zálohu a pak celou dobírku.


Roman Kotlán, cardmag
: Uf, teď na mě dýchnul závan „starých časů“

A pozor, vyplácet zálohu ukládá zákon! A taky existují pracovní knížky kam každý zaměstnavatel dává své razítko, datum nástupu, pozici, datum odchodu a důvod. Je to takové uzákoněné CV. A to čemu my u nás dne říkáme „Ejč Ár“ se v Rusku jmenuje „Kádrovik“. :-)

Ale zpátky k tématu. Velká závislost na hotovosti, sebou přinesla bouřlivý rozvoj bankomatových sítí a funkcí na bankomatech, které u nás buď vůbec neexistují, anebo nemají takové využití. ATM je pro mnoho držitelů karet jediným kanálem k jejich bankovnímu účtu. Přes ATM se standardně platí účty za telefon, televizi, komunální služby, převádí se peníze, vydávají se a splácí úvěry. ATM peníze nejen vydává, ale i přijímá a to vše i bez fyzického použití karty. U nás toto nikdy nevznikne, protože by se na většinu těchto funkcí nenašla u klientů bank dostatečná poptávka. Ale vklad hotovosti přes ATM tu nabízíme. Takže spíš přejímáme zkušenosti z Ruska než z Ameriky.


Roman Kotlán, cardmag
: Lide z kartové komunity Tě znají po profesionální stránce, můžeš poodkrýt některé ze svých soukromých zálib?

Stanislav Coufal, GPE
: Času na koníčky v poslední době moc nezbývá, ale pokud mám možnost, velmi rád si se svou partou kamarádů zahraju fotbal.  Když to jde, v zimě rád zaútočím na pár sjezdovek. Naposledy se mi to povedlo v Jánských lázních s celou rodinou. Měli jsme štěstí na počasí, děti se dost vydováděly - dovolená se opravdu vydařila. Pokouším se i o golf. Kousek od našeho domu máme totiž prvotřídní hřiště a byl by hřích na něj jen koukat z okna. :-)

Roman Kotlán, cardmag
: Vraťme se k 20-ti letému výročí působení společnosti na trhu, připravujete nějakou zajímavou akci či aktivitu, která by připomněla význam společnosti na domácím trhu?

Stanislav Coufal, GPE
: Ano, Global Payments Europe letos slaví 20 let existence na českém trhu a naši klienti, dodavatelé a ostatní příznivci se mohou těšit na společenskou akci, která proběhne na podzim tohoto roku. Koncept večírku bude určitě zajímavý, ale vzhledem k tomu, že vše je zatím v plenkách, nerad bych něco prozrazoval. Ale věřte, že je na co se těšit!

Roman Kotlán, cardmag:
Na sousedním slovenském trhu se rozšiřuje nabídka různých inovativních technologiíí např. contactless. Předpokládáš v brzké době uplatnění podobných technologií i na čs. trhu?

Stanislav Coufal, GPE
: Banky o tyto technologie zájem mají, ale všem je jasné, že pozitivní byznys case vyžaduje kritickou masu. A ta kritická masa musí narůst velmi rychle, aby investice nebyla ztrátová. Banky dnes nechtějí jít do takových rizik, takže bez podpory asociací, případně nějaké dohody mezi samotnými bankami se to neobejde.

card
mag
| rk

 nahoru

 


 

 

 

 

 
   
 

Webdesign by P.F.K. Service Praha ©  2008-2010 

 

 

Aktualizováno:
15-04-2010

.