editorial
 z domova
 ze světa
 karty v číslech
 technologie
 bezpečnost
 marketing
 rozhovor
 ze společnosti
 profil země
 card academy
 pci dss
 profil společnosti
 exkluzívně
 podporujeme
 kalendář akcí
 téma
 film
 foto
 názor
 galerie reklamy
 23

 private


Téma

Contactless očima Petra Měrky

Bezkontaktní technologie a Ingenico


Společnost Ingenico je na špici vývoje platebních řešení a technologií.  Pokud si na webových stránkách  zadáte „contactless“, zjistíte, že v roce 2008 bylo Ingenico prvním světovým výrobcem platebního terminálu s integrovanou bezkontaktní čtečkou certifikovanou pro Visa i MasterCard. Vývoj jde dál a v roce 2009 Ingenico uvádí na trh nový mobilní platební terminál EFT 930 Colour Contactless s barevným displejem, který akceptuje smart karty, karty s magnetickým proužkem a nově i „bezkontaktní karty“. Petra Měrky, Senior Consultanta Ingenico CZ, jsem se ptala na možnosti uplatnění „contactless technologií“ na českém trhu.


Jeanne Bočková Kašpaříková, cardmag: Petře, Ingenico stojí velmi často u zrodu zcela nových technologií. Tak tomu je i technologií „contactless“. Jaké jsou zkušenosti s contactless na českém trhu?

Petr Měrka, Ingenico:
Ano, Ingenico opravdu stojí u zrodu nových technologií. Nicméně  bezkontaktní  technologie byla primárně určena pro přístupové systémy a dopravní aplikace. Teprve z té dopravní byla odvozena platební bezkontaktní technologie.

Ingenico  bylo skutečně první společností, která integrovala vlastní bezkontaktní snímač ve svém platebním terminálu, respektive PIN padu. Do té doby se používaly buď externí snímače, nebo zásuvné moduly. I zde bylo Ingenico jedním z prvních výrobců - vzpomeňme na bezkontaktní moduly pro PIN pady s dotykovou obrazovkou používané v USA.

Tuším, že již v roce 2006 jsem na mezinárodní konferenci cardforum ve Zlíně prezentoval bezkontaktní platbu s terminálem I5100 (nejrozšířenější platební terminál u nás a možná, že i ve světě) a bezkontaktním snímačem SATURN. Od té doby jsme samozřejmě v produktech dále pokročili a tak mohu říci - „Ingenico je stále připraveno“.

Ptáte se na zkušenosti s CL technologií (běžně používaná zkratka pro Contactless) u nás? Upřímně, představoval jsem si trochu rychlejší vývoj. Dosud se používají CL technologie hlavně v lokálních dopravních aplikacích.  (Modrá karta Českých drah je sice celorepubliková, ale stále to není ono) a to buď se starší technologií Mifare či novější bezpečnější Mifare Desfire. Tyto lokální systémy jsou poměrně služně zaběhnuté - podívejme se třeba na Liberecký kraj, který nyní spolupracuje s Ústeckým krajem, společná aplikace měst Hradce Králové a Pardubic či Plzeňská městská karta.

O pražské Opencard už toho bylo řečeno mnoho a nelze ji brát jako dobrý příklad využití CL technologie. Ale kdo ví, možná se časem změní v dobré řešení. Původní myšlenka určitě nebyla špatná. Já s kolegy jsme spolupracovali na projektu Plzeňské karty, pro který jsme připravili první EMV certifikovanou aplikaci pro samoobslužný kiosek určený pro dobíjení právě těchto dopravních karet klasickou platební kartou. Takže zatím moc povzbudivé to není, že?  Ale když se podívám do své křišťálové koule, tak vidím, že se již brzy začne topit pod kotlem naší české kartové kuchyně.


JBK: Měl jste při svých zahraničních cestách možnost vyzkoušet platby typu contactless - touch and go?

PM:
Sám bezkontaktní kartu nemám (kromě  garážové). Asi je to tím, že jsem, věrný českému bankovnímu sektoru a ten platební bezkontaktní karty ještě nevydává. Na svých zahraničních cestách se mi také nepodařilo zpozorovat výrazné prosazování této technologie.  Je to i tím, že se obvykle rychle přesunuji z letiště do hotelu, pak k zákazníkovi a zpět na letiště. Taxikáři bezkontaktní karty povětšinou neakceptují. Často jsem rád, že vůbec nějaké karty berou. Někdy raději platím v hotovosti, protože dát kartu z ruky některým typům za volantem, mi přijde jako nechtěný adrenalinový zážitek.

Mám-li odpovědět na otázku, zda jsem měl tu možnost si platby vyzkoušet, tak kromě výstav kartového průmyslu a různých školení jsem se nedostal do té správné bezkontaktní země a nejsem zkušený CL klient.


JBK: Vidíte skutečně nějakou zásadní odlišnost mezi Polskem, Maďarskem, Slovenskem na jedné straně a Českou republikou na druhé straně z pohledu zavedení bezkontaktních plateb?

PM:
Země bývalého Visegrádu vystartovaly do platebních karet ze stejné pozice, ale současná úroveň technologií je v každé zemi jiná. Bohužel nemám příliš informací o Maďarsku, ale řekl bych, že jsou tam na stejné úrovni jako my. Slovensko vlastně jako první spustilo projekt EMV karet, my jsme byli na druhém místě. V současnosti ještě zaostávají v implementaci EMV v Polsku a to je také důvod proč nyní připravují velký skok rovnou k CL EMV technologii. Srovnání všech zemí ukazuje, že bezkontaktní platby se ujaly pouze na Slovensku. Jinak úroveň hospodářství, stav bankovnictví, technologická vyspělost i životní úroveň jsou srovnatelné.

JBK: Proč jsou tyto země v zavádění contactless rychlejší než my? Kde je u  nás „zakopaný pes“?

PM:
Pozor, dále je pouze Slovensko, tam začali už před dvěma roky a tou hybnou silou byla Citibank a univerzita, kde bezkontaktní karty začali používat studenti. Vysokoškolští studenti jsou obvykle nejlepší testovací skupinou jakékoliv nové technologie. Většinou velmi rychle odhalí všechny slabiny testovaného systému. Pak se k projektu přidala Volksbank a město Bratislava. V současné době je už poměrně dobře zaveden. Reakce uživatelů jsou vesměs příznivé, protože jim bylo umožněno platit kartou i drobnější platby v místech, která dosud byla platebním kartám „zapovězena“ (resp. nelukrativní).  Možnost zaplatit během několika vteřin například noviny oproti hledání drobných po kapsách a ukládání vrácených mincí (to jen pro příklad) - v podstatně delším čase, je opravdu velká výhoda.

My jsme na tom s Polskem a Maďarskem stejně. A proč? Čím větší trh a menší konkurence, tím větší investice, které se samozřejmě těžko obhajují.  Trh čeká na impulz. Co tím impulzem bude a kdo ho vyšle, nechám otevřené. Jak jsem říkal, Ingenico CZ je připraveno, jak technologicky, tak obchodně, úzce spolupracovat s každým, kdo se do toho pustí.


JBK: Jak mohou do světa bezkontaktních plateb vstoupit mobilní technologie, platby prostřednictvím telefonů … Jak jsou nebo mohou být  propojeny s platbami bezkontaktními kartami?

PM:
 Tak tohle je velmi zajímavá otázka. Dokonce i mobilní operátoři se už delší dobu zajímají o oblast mikroplateb realizovaných bezkontaktně. Nahrávají jim i výrobci karet, kteří nabízejí duální SIM karty s bezkontaktním modulem. Ten umožňuje provádět platbu pouhým přiložením telefonu. V momentě, kdy je potřeba provést autentifikaci, provede se online transakce pomocí druhého interface v telefonu – to znamená přes GPRS a datové centrum operátora.

Z toho vyplývá, že mobilní operátoři jsou vlastně jediní připraveni ihned zprovoznit stranu vydavatele (i když o pravý issuing vlastně nejde). Pořád jim chybí strana acquiringu a akceptační místa. Klasická obchodní místa by museli vybavit svou technologií nebo spolupracovat s klasickými acquirery na sdílení současných obchodních míst a rozšíření jejich vybavení bezkontaktními snímači. Osobně si myslím, že pokud by se naši operátoři dokázali spojit, pak by v oblasti mikroplateb dokázali významně konkurovat bankám a ubrat jim velkou část trhu mikroplateb. Ale protože s operátory nejednám, nevím, jestli uvažují o této variantě či nikoliv. Sama technologie jim dává impuls ke spuštění projektů.


JBK: Jaké jsou plány Ingenico CZ co se týče zavedení nebo podpory contactless na českém trhu? Jak je Ingenico připraveno na bezkontaktní platby?

PM:
Už jsem to zmiňoval, Ingenico jako první výrobce na světě integroval svou vlastní bezkontaktní technologii do běžného terminálu / PIN padu a získal certifikaci EMVCo. Za ta léta, co pro Ingenico pracuji (letos v listopadu to bude již 12 let) mi prošlo rukama několik generací produktů. S každým novým produktem si uvědomuji, kam až se technologie dostaly a jak možnosti jejich uplatnění neustále rostou. Proto se nesnažíme být uzavření a dodávat veškerá řešení sami. Máme významné partnery a každý z nich má  své představy a  vize. Proto je schopen poskytnout danému segmentu ta nejlepší řešení. Partnery podporujeme, připravujeme půdu pro co nejsnadnější implementaci, radíme, konzultujeme jejich návrhy a pomáháme jim i u zákazníků. A to se netýká jen bezkontaktních technologií. Máme také vlastní řešení, která se nabízejí celosvětově. Postupně je představujeme a jsme připraveni, pokud o ně trh projeví zájem, nabídnout je také našim klientům. A budu se opět opakovat - Ingenico je připraveno intenzivně se zapojit do projektů bezkontaktních karet v ČR.

JBK: Je možné, aby „platba hotovostí“ z našich životů skutečně vymizela? Jak by podle Vás vypadal takový svět?

PM:
Už od dob, kdy přestaly být brambory směnným produktem a byly vymyšleny „mince“, lidé přemýšleli, jak se obohatit a zkoušeli vyrábět falešné peníze. S nástupem platebních karet se opět lidé snažili zneužít technologie a přijít lacino k zisku formou falešných či  kradených karet nebo nabouráním se do systému.Proto se neustále zlepšuje způsob zabezpečení jak na straně karty, obchodníka , procesora a banky. Přináší to větší náklady na transakci a tak nikdo nepodporuje malé platby běžnou kartou. To znamená, že stále musíme nosit peněženku s mincemi na noviny, parkování či kávu.V momentě, kdy začneme platit i tyto drobné částky kartou, přestaneme mít potřebu vlastnit hotovost.  Otázkou je, co budeme dělat v momentě, kdy o kartu přijdeme. Budeme moci zaplatit pouze telefonem?.

Ale konec úvah.  Nemyslím si, že by peníze mohly zmizet ze světa. Ve stále více případech je sice nebudeme potřebovat, ale neobejdeme se bez nich. A svět bez peněz? V minulosti již byly takové úvahy, že peníze budou zbytečné, že každý dostane vše zadarmo v množství podle svých zásluh. Naštěstí pro Ingenico byla tato ideologie odhalena jako nebezpečná. Jinak by trh platebních terminálů a řešení přestal existovat a my bychom nemohli vymýšlet a realizovat technologie, které nám usnadní život. Pro nás v Ingenicu CZ  je následujícím krokem právě Contactless.


JBK: Petře, děkuji Vám za rozhovor.


cardmag
| jbk | ingenico


Ve spotřebitelském hledáčku: Bezkontaktní platby

Na téma bezkontaktních plateb ve spojení se současnými spotřebitelskými trendy a chováním obchodníků a maloobchodníků jsem si povídala s Marcelou Šimkovou, ředitelkou společnosti DATA Servis Ostrava. Ještě před rozhovorem mne upozornila, že se jedná o její osobní názory, propojení informací z různých rozhovorů, diskusních skupin, pozorování …. ne o výsledky konkrétních marketingových průzkumů. S Marcelou Šimkovou se znám osobně i profesně již léta a náš rozhovor probíhal velmi neformálně.


Jeanne Bočková Kašpaříková, cardmag: Dnes bych Tě ráda zpovídala na téma spotřebitelé a platební karty. Jaké jsou trendy v chování spotřebitelů na českém trhu co se týče používání platebních karet a hotovosti?

Marcela Šimková:
Ahoj Jeanne, tvoje otázka je jednoduchá a přitom složitá. U využívání platebních karet se musíme vrátit o několik let zpět, kdy platební karta byla synonymem odlišení. A kdo platil kartou před pár lety, patřičně dával všem najevo, že je někdo jiný. Dnes se platební karty staly standardní součástí našeho života. Učíme s nimi zacházet děti, naučili jsme s nimi zacházet i rodiče. Možná někteří prarodiče platební kartu nepřijali, ale to je asi jediná skupina. Naopak platba v hotovosti se stává dnes spíš výjimkou než pravidlem. Možná je to také tím, že  o „viditelné“ peníze máme větší strach a ty na kartě jsou podle názorů lidí lépe chráněné. Myslím, že pro spotřebitele bude bezpečnost a ochrana finančních prostředků důležitým atributem pro posuzování samotné bezkontaktní karty.

JBK: Co Tě napadá v souvislosti se spojením „bezkontaktní platby“?

MŠ:
Bezkontaktní karty … co mě napadne, že jsou to karty bez potřeby kontaktu J Ale vážně, cokoliv ve spojení s pojmem KARTA  představuje pro lidi spojení s něčím, co jim musí přinést nějaké výhody, benefity apod. Když jsme sledovali efektivitu zájmu o Zákaznické karty nebo Slevové karty, tak se všichni zajímali jen o to, jaké výhody z toho pro ně plynou. Dnes, kdybychom se podívali lidem do peněženek nebo dokladovek, tak jsou zahlceny spoustou karet na různé slevy, sbírání bodů, načítání kreditů. Podle množství vydávaných karet různými společnostmi je o tyto typy karet stále zájem. Takže mít další kartu z pohledu zákazníků není žádný problém. Ale otázkou zůstává, co mi ta karta má přinést.

Když zmiňujeme bezkontaktní kartu, tak si myslím, že většina lidí ji bude automaticky považovat za platební bezkontaktní kartu. Asociace na „bezkontaktní“ karty určitě budou vzbuzovat pocit něčeho jednoduchého, rychlého a pohodlného.


JBK: Měla jsi možnost „bezkontaktní platby“ někdy sama vyzkoušet?

MŠ:
Já sama jsem zatím bezkontaktní platební kartu, tak jak o ní spolu mluvíme, nikdy neměla. Nicméně nyní mne napadá, že mám čip na placení parkovného u nás ve městě, který musím občas dobíjet. Výhoda – 10% sleva a nemusím chodit platit s lístkem k pokladně. Takže mám tam hned dva benefity – slevu z ceny parkovného a rychlý pohodlný výjezd z parkoviště.

Ještě si vzpomínám, že jsme měli podobnou kartu na dovolené, když jsme se plavili po Středozemním moři – karta fungovala jako víceúčelová – na placení, jako identifikační karta pro vstup a výstup v přístavech, pro otevírání dveří do kajut, pro rezervace výletů atd.  Na kartu jsme na začátku pobytu z platební karty převedli určitou částku nebo složili hotovost a vždy po 4-5 dnech jsme obdrželi vyúčtování. Hlavní výhoda byla hlavně ve způsobu placení – nemuseli jsme s sebou kromě karty nosit další finanční prostředky a vlastně jinak než touto kartou jsme platit nemohli. Zajímavé bylo i omezení pro karty dětí, kde se dal nastavit denní limit a zákaz koupě alkoholických nápojů :-)


JBK: Jaké vidíš příležitosti v používání bezkontaktních plateb na českém trhu?

MŠ:
Podle toho, co jsem již zmiňovala, si myslím, že potenciál tady je a pokud je to ověřeno i jinde ve světě, tak se není čeho bát. My Češi zase tak výjimečný národ v oblasti zvyklostí a chování a v akceptaci novinek nejsme než jsou národy kolem nás. Ale je třeba si uvědomit, že každá novinka bude přijata, pokud bude mít dostatečnou podporu. Již dávno je pryč doba, že když se cokoliv nového zavedlo, tak všichni „to“ toužili mít. Dnes naopak jsme více konzervativní a pokud máme něco, co funguje, tak se ani neohlížíme po něčem jiném. A také je zde i přemíra nových věcí, kterým spousta lidi nevěří a nerozumí a mnoho lidí nemá čas ani ochotu učit se něčemu novému.

Co tím chci říct: jen sdělení, že tady je možnost bezkontaktních karet, je málo a je potřeba vytvoření určité referenční skupiny, která bude produkt využívat a posouvat dále a také bude možná určovat její případné další využití. Dále je třeba komunikovat benefity – pohodlnost, účel, úspora času, bezpečnost - prostě všechno, co karta nabízí.


Na druhé straně je ale nutné zabezpečit dostatečnou akceptaci karty tj. dostatek míst, kde se dá kartou platit.


Myslím, že všichni ve světě ve spojení s bezkontaktní kartou začali budovat referenční skupinu u uživatelů MHD nebo City transportu - je to logické, protože tím zasáhli velkou skupinu uživatelů a také měli jednoznačně určeno, která prodejní místa budou pro využití této karty jako prioritní. Zajímavé může být také využití bezkontaktních karet pro děti, kdy rodiče získají přehled za co dítě utrácí kapesné. Opět bude důležitá bezpečnost použití těchto karet.


JBK:
Okolní země nás ale v zavádění bezkontaktních technologií předbíhají - Polsko a Maďarsko jsou ve fázi příprav, nejdále z okolních zemí je nyní Slovensko.  Je nějaký rozdíl mezi chováním spotřebitelů na těchto trzích a u nás?

MŠ:
Podle svých zkušeností a na základě výzkumů, které jsme v těchto zemích realizovali, nevidím žádné zřetelné rozdíly v chování běžného občana České republiky a okolních států. Ano, jsou tam rozdíly v tom, že v některých zemích je větší někde menší důvěra v bankovní sektor, ale dostupnost platebních karet je všude vyrovnána a stejně tak dostupnost míst, kde se dá platebními kartami platit. Mohu říct, že vstupní podmínky pro bezkontaktní karty jsou všude stejné.

JBK: Jaké jsou zkušenosti s používáním bezkontaktních plateb na Slovensku?

MŠ:
V poslední době se hodně píše o nové službě Volksbank ve formě PayPass, která se prakticky spustila v roce 2008. V Bratislavě se objevuje Městská karta Bratislava City Card, ale jedná se o turistickou kartu, takže není přednostně určena pro rezidenty, protože umožňuje využívat jejich výhod hlavně v turistických centrech, při prohlídkách muzeí a také při vyhlídkových jízdách s průvodcem atd.

JBK: Můžeme říci, že se v České republice kolem bezkontaktů přešlapuje.  Jak by zavedení bezkontaktních plateb přivítali spotřebitelé?

MŠ:
Na tuto otázku mohu odpovědět opravdu jen hypoteticky, protože se mi na toto konkrétní téma nedostala do ruky žádná studie. Každopádně pokud budu vycházet z toho, že jde o nový produkt pro širokou skupinu uživatelů, tak mohu říct, že zájem spotřebitelů bude, ale nebude samovolný. Bude  opřen o výhody, benefity a úspory pro ně a také viditelnost míst, kde se dá produkt použít. Bez těchto základních předpokladů bude životnost bezkontaktních karet mizerná. Optimální je jednorázové zavedení (bez možnosti jiné formy platby) v určité skupině uživatelů.  Ano, zní to hodně direktivně, ale je to rychlejší cesta než dobrovolný přechod na tuto formu platby např. v MHD, při platbách v kině, placení parkovného ve městě atd.

Myslím, že velkou propagací „bezkontaktů“ v České republice měl být projekt Open card. Bohužel o efektu pro spotřebitele a obchodní síť se při jeho propagaci dosud nehovořilo dostatečně. Zároveň byl pouze „jednou z možností platby“, což ponechává velkou dobrovolnost na uživatelích. A pokud tato dobrovolnost není propojena s benefity …


JBK: A co obchodníci, zejména „maloobchodníci“ - jak Ti jsou podle Tebe připraveni na bezkontaktní platby?

MŠ:
Tady mě napadá jediné: všichni malí obchodníci chtějí hotovostní peníze z toho důvodu, že za hotovost zase nakupují zboží pro své obchody a tedy vlastně tržby „točí“ i několikrát denně výměnou za nákup dalšího zboží. Celá řada malých obchodů stále ještě není vybavena na platbu standardní platební kartou a tedy nevím, zda budou ochotni investovat do těchto systémů a zřizovat si on-line propojení. Také se traduje, jak vysoké poplatky jsou za platby přes kartu a dokonce někde jsem viděla i slevu za hotovostní platbu. Opravdu nedokáži přesně odhadnout, jaká míra ochoty z jejich strany bude, nicméně když se bude nový produkt uvádět na trh, tak podpůrné aktivity budou muset být přesně na půl rozdělené směrem k uživatelům karet a směrem k těm, kteří je mají přijímat.  

JBK: A co samotný název „bezkontaktní platba“ - dá se takto představit zákazníkům a obchodníkům?

MŠ:
Jak jsem již zmiňovala, asociace na spojení „bezkontaktní“ a „karta“ nenesou žádné negativní omezení nebo bloky, ale přesnější odpověď Ti mohu sdělit až podle reakcí spotřebitelů.

My se tady můžeme bavit o bezkontaktních kartách jako termínu nebo označení, ale co se týká jejich označení pro spotřebitelé to musí skutečně ZNÍT. SROZUMITELNĚ, LEHCE ZAPAMATOVATELNĚ, MUSÍ JIM BÝT Z NÁZVU JASNÉ O CO JDE.  Název by měl evokovat i JEDNODUCHOST. Tady si myslím, že nejlepší cestou bude starý dobrý brainstorming a pak pretest u potenciálních uživatelů – který název jim přijde nejvhodnější resp. splňuje všechna stanovená kritéria. Musí se také jednat o 1 max. 2 slova v označení karty .. .takže něco ve stylu tvého označení „přilož a jdi“.

K zavádění bezkontaktů mohu jednoznačně doporučit ověřený postup při zavádění nových produktů – marketingový průzkum a to na straně jak uživatelů tak obchodních míst, testování na cílových skupinách, brainstormingy – zaměřené jak na nastavení samotného produktu tak jeho názvu. Zajímavým vstupem by bylo také zmapování zkušeností ze slovenského trhu a to jak na straně bankovních institucí, tak  zkušenosti spotřebitelů i obchodníků. Tímto způsobem lze získat velmi přesný obraz trhu a jeho chování, vyvarovat se případných úzkých míst při zavádění v České republice a zároveň získat spoustu podnětů ke strategii firem, které u nás budou bezkontakty podporovat a prosazovat.

JBK: Děkuji za rozhovor.


DATA Servis
je výzkumnou společností s původnosti ve střední a východní Evropě. Specializujeme se na monitoring pozice značek, chování a zvyklostí zákazníků, měříme efektivitu komunikačních aktivit, sledujeme spokojenost a loajalitu zákazníků. Ve formě pre a post testu zjišťujeme a doporučujeme nejvhodnější koncept pro uvedení nových produktů a služeb na trh. Doporučujeme i volbu komunikační strategie.
www.data-servis.eu

card
mag
| jbk

 nahoru

 


 

 

 

 

 

 

 
   
 

Webdesign by P.F.K. Service Praha ©  2008-2010 

 

 

Aktualizováno:
05-05-2010

.